Statutul companiei

inchiderea companiei

Companiile s-au format în România din mai multe motive. Registrul Comerțului s-a străduit să curețe numărul de companii latente sau necomerciale care au fost înființate în prima apariție a unei economii de piață liberă. În multe cazuri, proprietarii au lăsat aceste companii să moară, deoarece nu aveau niciun interes în ele sau activele lor și au aglomerat doar registrele.

Noi, ca firmă de avocatură românească, suntem adesea întrebați din perspectivă juridică practică românească ce ar trebui să facă clienții cu companiile lor românești. În timp ce este posibil să lași compania să fie radiată fără a face nimic, există o modalitate de a închide o companie în România în conformitate cu legea română. Sfatul juridic românesc pe care îl oferim va depinde de motivul pentru care s-a înființat compania în primul rând – ce tranzacții a făcut – ce active au rămas acum în companie. Dacă societatea a fost constituită ca SPV românesc pentru a cumpăra terenuri sau proprietăți, atunci lăsarea companiei să fie lichidată de Registrul Comerțului nu este cu adevărat o opțiune viabilă, deoarece activul va trece la stat, iar acționarii își vor pierde investiția imobiliară.

Prevederile privind inchiderea unei societati se afla in articolele 227-270 din Legea 31/1990 (Legea societatilor) care se refera la lichidare si dizolvare. Legea societăților comerciale din România a fost modificată de mai multe ori din 1990, dar prevederile de bază încă se aplică. Mai departe, Legea 85/2014 (Legea falimentului) se aplică și închiderii unei companii românești pe bază de voluntariat.

Primul pas în procesul de închidere este ca societatea să adopte o hotărâre în cadrul unei adunări generale extraordinare prin care se decide lichidarea societății – și ulterior să solicite dizolvarea și radierea acesteia din Registrul Comerțului. 231 și Art. 232 (Legea Societăților).

Odată adoptată această rezoluție, este necesar ca societatea să întocmească conturi la zi care să arate că nu este insolvabilă (art.260 Legea Societăților). Problema insolvenței trebuie analizată mai ales în cazul în care societatea este îndatorată față de acționarii săi. Înainte ca o companie să poată fi lichidată, aceasta trebuie să-și plătească toți creditorii. În cazul în care compania decide să anuleze orice împrumut de la un acționar, acesta va fi considerat un venit al companiei și impozitat în consecință. Un acționar poate primi totuși o decontare în natură pentru a-și stinge datoria.

Odată ce o listă a tuturor creditorilor a fost pregătită și s-a luat măsurile pentru achitarea acestor creditori, atunci este necesar ca societatea să își convină obligația fiscală (inclusiv TVA) cu autoritățile fiscale. Poate exista o problemă de lichiditate care trebuie rezolvată în această etapă, deoarece, deși compania poate fi solvabilă din punct de vedere tehnic, este posibil să nu fie în măsură să-și plătească creditorii, deoarece nu există bani în bancă. În cazul în care acționarii decid să pună la dispoziția companiei fonduri pentru a plăti aceste datorii, trebuie avut grijă să se asigure că niciun venit suplimentar nu este creditat companiei, declanșând astfel o obligație fiscală suplimentară. Ministerul de Finanțe nu va fi de acord cu obligația fiscală până când acestea sunt satisfăcute și nu s-au prezentat dovezi că toate datoriile companiei au fost achitate. Nu există niciun motiv pentru care nu se poate încheia un acord cu un creditor pentru a accepta o sumă mai mică, ci să supună chestiunea venitului și profitului, așa cum sa menționat mai sus.

Când toate formalitățile financiare au fost îndeplinite, Ministerul Finanțelor va emite un certificat care confirmă îndeplinirea tuturor obligațiilor financiare.

Cu acest certificat, Societatea poate adopta apoi o rezoluție prin care se confirmă că societatea urmează să fie lichidată și că, la finalizarea procesului de lichidare, societatea trebuie radiată din registru. Ca parte a procesului de lichidare, societatea va trebui să distribuie activele companiei către acționari. Acest lucru se poate face în numerar sau în natură. Art 235 (Dreptul Societăților). Dacă există un transfer de bunuri imobiliare și proprietăți, transferul va trebui să fie făcut de un notar, iar taxele pentru aceasta vor trebui luate în considerare în bugetul total al tranzacției.

Odată ce bunurile au fost transferate, lichidarea se va finaliza prin depunerea la Registrul Comerțului a unei declarații în acest sens, iar după două luni societatea va fi radiată din registru.

Ca Firma romaneasca de avocatura sfătuim clienții că acesta este cel mai bun mod de a-și închide compania și, deși necesită timp și cheltuială, este modalitatea de a proceda dacă se dorește păstrarea activului românesc.

Ești în căutarea unui avocat corporativ?