Schimbări aduse în domeniul justiției civile în perioada stării de urgență

Schimbări-aducate-în-domeniul-justiției-civile

La 16 martie 2020, Președintele României a semnat Decretul nr. 195/2020 de instituire a stării de urgență pe teritoriul României pentru o perioadă de 30 de zile.

Având în vedere scopul decretului, prevenirea răspândirii COVID-19 și gestionarea consecințelor pe perioada stării de urgență, exercitarea unor drepturi civile sunt restricționate în termenii și condițiile prevăzute de decret.

Printre măsurile importante adoptate prin Decret se numără în domeniul ordinii publice, economiei, sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale şi în domeniul afacerilor externe. De asemenea, există numeroase măsuri în domeniul justiției. Vă prezentăm mai jos, pe scurt, măsurile care au fost instituite respectând materia justiției civile.

1. Astfel, termenul de prescripție este suspendat pe toată perioada stării de urgență. Acest lucru va avea consecințe asupra cazurilor în care termenul pentru introducerea unei acțiuni intervine în perioada de Urgență. Vă rugăm să rețineți că perioada este suspendată și nu amânată.

Procesele vor continua doar în cazuri de urgență deosebită, nu ca, de exemplu, în Regatul Unit, unde în prezent continuă. Lista cauzelor definite ca fiind de urgență specială se stabilește de către instanțele de judecată competente conform prevederilor din Decret, iar Consiliul Superior al Magistraturii va oferi îndrumări în vederea asigurării unei practici unificate.

2. Consiliul Superior al Magistraturii prin Decizia nr. 417 din 24 martie 2020 a indicat cauzele pentru care nu se suspendă hotărârea judecătorească, printre care se numără măsurile privind protecția minorilor, rechizitoriul pentru executare silită, măsura asigurătorie, cererile de suspendare a executării hotărârilor și orice alte cereri care privesc situații excepționale care pot fi considerate de urgenta deosebita.

În scopul asigurării unei judecări rapide a cauzelor considerate urgente, instanțele, ținând cont de noile împrejurări, pot stabili termene scurte, inclusiv de la o zi la alta sau amâna ședințele la cererea părților sau din oficiu.

3. De asemenea, ședințele de judecată care sunt considerate urgente se pot ține prin videoconferință iar comunicarea actelor de procedură se va face prin fax, poștă electronică sau prin alte mijloace care să asigure transmiterea textului actului și confirmarea primirii acestuia. .

4. De asemenea, instanța poate dispune, la cerere, amânarea proceselor care nu au fost suspendate, în cazul în care persoana interesată se află în izolare la domiciliu, în carantină sau internată în contextul pandemiei de COVID-19.

Pentru cauzele care nu sunt considerate urgente, hotărârile se suspendă în totalitate și nu este necesar niciun act de procedură. Acestea vor fi reluate automat la încetarea stării de urgență când în termen de 10 zile se vor lua măsuri pentru fixarea termenului de judecată și părțile vor fi citate în judecată la noua dată.

În ceea ce privește termenele de exercitare a căilor de atac în procesele civile suspendate conform Decretului, acestea sunt întrerupte, urmând să curgă noi termene de aceeași durată de la data încetării stării de urgență.

Activitatea de executare continuă numai în cazurile în care este posibilă respectarea normelor sanitare prevăzute în Decret.
După cum sa menționat mai sus, scopul decretului este prevenirea răspândirii COVID-19 și gestionarea consecințelor aduse de starea de urgență. În perioada stării de urgență, exercitarea anumitor drepturi civile este restricționată, în termenii și condițiile prevăzute de Decret: Aceste drepturi sunt acoperite de dreptul la liberă circulație, dreptul de proprietate privată, dreptul la familie și dreptul privat. viața, inviolabilitatea domiciliului, libertatea de întrunire, dreptul la educație, dreptul la grevă și libertatea economică.
Autoritățile publice și persoanele fizice, precum și persoanele juridice au obligația să respecte și să aplice toate măsurile stabilite prin Decretul prezidențial și prin celelalte ordonanțe emise de ministrul afacerilor interne.

Cauți un avocat?