Achiziții publice – Mici schimbări – Mari efecte

Una dintre problemele majore din România este ținerea pasului cu modificările legislative. Cum facem atât de mulți clienți întreabă? Cum ne tinem la curent?

Fiind o economie emergentă, legile sunt actualizate adesea fără preaviz (Ordonanțele de Urgență a Guvernului), sau o lege importantă este blocată în Parlament și apoi adoptată brusc pe măsură ce se apropie un termen limită. Toate acestea sunt foarte frustrante pentru Client și pentru avocații lor.

Un exemplu recent l-au constituit modificările aduse legii achizițiilor publice, din nou prin Ordonanță de Urgență a Guvernului. Pentru a-i ajuta pe cei interesați, vă propun câteva indicații. Aceste puncte nu sunt exhaustive și oricine este interesat trebuie să revizuiască întreaga Ordonanță.

Prin Ordonanță anumite regii autonome și/societăți naționale nu mai sunt clasificate drept „autorități contractante” și, prin urmare, nu trebuie să aplice în totalitate regulile privind achizițiile publice. Acestea trebuie totuși să aibă reguli interne pentru achiziționarea de servicii în cazul în care valoarea depășește 30,000 de euro și pentru lucrările care depășesc 100,000 de euro. Astfel de reguli interne trebuie să asigure respectarea principiilor generale ale legislației privind achizițiile publice.

A fost majorat pragul maxim al valorii contractului pentru care „autoritatea contractantă este scutită de regulile de achiziții publice”. Pentru servicii valoarea nu trebuie să depășească 30,000 de euro, iar pentru lucrări valoarea maximă este de 100,000 de euro.

A fost detaliat comportamentul autorității contractante în ceea ce privește documentația. Va fi o încălcare din partea autorității contractante în cazul în care redactează documentația în așa fel încât să fie necesare clarificări și o astfel de clarificare modifică informațiile deja publicate, astfel de modificări trebuie să fie furnizate cu cel puțin șase zile înainte de termenul limită de depunere a ofertelor.

Au existat modificări în ceea ce privește documentele care susțin oferta. A fost eliminată cerința privind forma autentificată a angajamentului ferm al terțului de a dovedi atât sprijinul economic, cât și financiar sau tehnic și profesional. Acest lucru pare să implice că un document privat ar trebui să îndeplinească condițiile.

O altă modificare vizează competența Autorității Naționale pentru Reglementarea și Controlul Achizițiilor Publice (ANRMAP). A fost abrogată posibilitatea expresă a ANRMAP de a anula acele contracte care au fost încheiate cu încălcarea obligațiilor autorităților contractante din procedura de atribuire. În continuare, competența de a judeca astfel de litigii, care fuseseră atribuite exclusiv Tribunalului și Curții de Apel București, a fost abrogată.

Deci cum te ții la curent? Aceasta este problema cu care ne confruntăm zi de zi. Asa ca asigura-te ca ai in preajma ta consilieri care iti cunosc si inteleg afacerea in Romania si care iti pot furniza informatiile necesare pentru a-ti conduce afacerea in conditiile legii.

Cauți un avocat?

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *