Diferența dintre arbitraj și litigiu

Este posibil să fi întâlnit o clauză de arbitraj într-un contract și să te fi întrebat ce este și dacă ar trebui să fii fericit sau supărat de această clauză. Sau dacă cineva ți-a dat un sfat pentru a include o clauză arbitrală într-un contract și ai rămas să te întrebi cum și de ce te-ar putea beneficia acest lucru.

Ce este arbitrajul?

Arbitraj este o formă a ceea ce este cunoscut în mod obișnuit ca soluționare alternativă a litigiilor. Este un proces în care ambele părți se unesc și convin să urmeze și să respecte decizia arbitrului. Aceasta este o cale pe care o puteți încerca în loc să depuneți un proces și să mergeți în instanță pentru a rezolva o dispută. Arbitrul este de obicei un avocat familiarizat cu domeniul dreptului care se decide. Decizia arbitrului este obligatorie din punct de vedere juridic față de ambele părți, deși hotărârile pot fi atacate cu recurs, în unele cazuri.
Arbitrajul este utilizat ca formă privată de soluționare între părți prin desemnarea persoanelor fizice în calitate de arbitri sunt considerate un mijloc util de soluționare promptă și echitabilă a litigiilor care pot rezulta din tranzacțiile comerciale în domeniul bunurilor și serviciilor. Arbitrajul are numeroase avantaje pentru părțile implicate în litigiu prin încrederea lor în arbitri, confidențialitatea informațiilor, rapiditatea de adoptare a soluției, taxe judiciare mici și posibilitatea recunoașterii internaționale a hotărârilor arbitrale.

Ce tipuri de dispute pot fi rezolvate prin arbitraj?

 

Arbitrajul poate fi voluntar (părțile convin să o facă) sau obligatoriu (se impune prin lege). Majoritatea arbitrajului contractual are loc deoarece părțile au inclus o clauză de arbitraj care le cere să arbitreze orice dispute „care decurg din sau legate de” contract. Cu toate acestea, arbitrajul nu este posibil atunci când există pretenții referitoare la:

 

- dreptul familiei;

– contracte de închiriere pentru cazare, inclusiv litigiile legate de valabilitatea, rezilierea și calificarea unor astfel de contracte;

- drepturi patrimoniale de proprietate;

– insolventa;

– înstrăinarea bunurilor din domeniul public;

- viata si sanatatea;

– drepturi neproprietate de proprietate intelectuală;

– alte litigii în privința cărora legea deleagă competența exclusivă a instanțelor judecătorești.

 

Ce este litigiul?

Prin termenul „litigiu„, ne referim la a merge în instanță pentru soluționarea litigiului dintre sau dintre părți. Este o procedură judiciară inițiată între părțile adverse, având ca scop executarea sau apărarea dreptului legal.
În acest proces, cauza este adusă în judecată, în care judecătorul (desemnat de instanță să acționeze în calitate de litigator) își dă verdictul asupra chestiunii, după ce a analizat toate argumentele, probele și faptele prezentate de avocații tribunalului. petreceri. În cazul în care părțile nu sunt de acord cu hotărârile instanței de judecată, acestea pot face apel la o instanță superioară pentru obținerea dreptății, cu condiția îndeplinirii anumitor condiții.
Instanța are o procedură clară și formală de soluționare a conflictului dintre părțile în cauză, care trebuie urmată cu strictețe. Cu toate acestea, din cauza rigidității și a costului ridicat implicat în procesul de litigiu, există cazuri în care părțile merg la arbitraj.

 

Diferențele cheie între arbitraj și litigii

 

1. Principala diferență între drept arbitraj si litigii este că instanța este implicată în cazul litigiului, întrucât este un proces, în timp ce, în arbitraj, o înțelegere între părți se face în afara instanței.
2. Arbitrajul este o metodă de soluționare a litigiului în care este desemnat un terț neutru care să studieze litigiul, să asculte părțile și apoi să facă recomandări. Pe de altă parte, litigiul este descris ca un proces juridic în care părțile apelează la instanță pentru soluționarea litigiilor.
3. Arbitrajul este întotdeauna de natură civilă. Invers, litigiul poate fi litigiu civil sau litigiu penal.
4. Arbitrajul este o metodă privată de soluționare a controverselor dintre părți, în care confidențialitatea deplină este obligatorie. Dimpotrivă, litigiul este o procedură publică.
5. Costul procesului de arbitraj este comparativ mai mic decât al litigiului.
6. Hotărârea judecătorului este definitivă și cu caracter obligatoriu, astfel că nu se poate face recurs ulterioară. Dimpotrivă, în litigiu, justițiabilii pot face apel la o instanță superioară, dacă nu sunt de acord cu decizia luată de instanță, dar în anumite condiții.

 

Concluzie

Poate după ce ați citit toate cele de mai sus, ați crede că arbitrajul este cea mai bună metodă de soluționare a litigiilor, totuși, acesta nu este neapărat cazul. În general, arbitrajul poate fi opțiunea mai bună dacă acordul pe care doriți să îl soluționați este atât de tehnic încât ați prefera ca (un) arbitru(i) cu experiență să îl rezolve în cazul unei dispute. De asemenea, arbitrajul poate fi cea mai bună opțiune dacă valoarea acordului menționat justifică plata unor costuri semnificative de arbitraj. Pe de altă parte, dacă doriți să introduceți un tip standard de contract (de exemplu, un contract de închiriere anual), atunci alegerea litigiilor ar putea fi cea mai bună opțiune.

 

Ești în căutarea unui avocat de arbitraj?

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *