Actualizarea cerințelor de depunere a companiilor din România

Recent, România a transpus în cele din urmă în legislația locală a 4-a Directivă privind spălarea banilor și, în același timp, impune implementarea unui Registru național al Proprietarului Beneficiar. Acest lucru a fost realizat la data de 21 iulie 2019, prin adoptarea Legii 129/2019 privind prevenirea spălării banilor și sancționarea spălării banilor, precum și stabilirea măsurilor de prevenire și combatere a finanțării terorismului. Legea nr. 129/2019 a abrogat Legea nr. 656/2002 care anterior era aplicabilă.

Legea care a intrat acum în vigoare a aliniat legislația națională a României la cerințele UE de combatere a spălării banilor și a stabilit cadrul legal pentru registrele naționale ale beneficiarilor efectivi.

Odată cu intrarea în vigoare a legii, toate persoanele juridice private și trusturile înregistrate în România sunt obligate să dețină informații adecvate, exacte și la zi cu privire la identitatea beneficiarilor lor finali, inclusiv detalii despre modalitatea prin care își exercită. controlul și să aibă datele specifice înscrise în registrele ținute de Registrul Comerțului pentru companiile și persoanele înregistrate la acestea; Ministerul Justiției pentru asociații și fundații și Agenția Națională de Administrare Fiscală în cazul trusturilor.

Începând cu intrarea în vigoare, legea prevede acum ca societățile în momentul înființării, anual sau de fiecare dată când intervine o modificare, să depună o declarație pe propria răspundere care să conțină informații despre beneficiarul efectiv final și să furnizeze următoarele informații și anume, numele și prenumele, data nașterii. , numărul de identificare personală, seria și numărul cărții de identitate, cetățenia, domiciliul sau reședința, precum și detalii privind modul în care se exercită controlul asupra societății.

Pentru companiile deja constituite, declarația pe propria răspundere trebuie depusă la Registrul Comerțului în fiecare an în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale sau în termen de 15 zile de la apariția oricărei modificări a informațiilor originale sau actuale ale beneficiarului efectiv final. Declarația pe propria răspundere trebuie să fie fie autentificată, adică eliberată în fața unui notar public, fie executată în fața unui ofițer al registrului comerțului. Acest lucru poate cauza probleme companiilor ai căror administratori nu au sediul sau care vizitează România rar, sau chiar deloc.

Încălcarea acestei prevederi se pedepsește cu amendă de până la 10,000 lei (aprox. 2,000 euro), iar dacă reprezentantul legal nu depune declarația pe propria răspundere în termen de 30 de zile de la data aplicării amenzii, Registrul Comerțului poate dispune dizolvarea societatii.

Legea acordă companiilor 12 luni de la data intrării în vigoare a legii (21 iulie 2019) pentru a se conforma legii și am sfătui orice companie care operează în prezent în România să ia în considerare depunerea declarației pe propria răspundere cât mai curând posibil pentru a se asigura că prevederile acestui dosar nu sunt trecute cu vederea.

Potrivit legii, Registrul Proprietarului Beneficiar deținut de Registrul Comerțului trebuie să devină operațional în următoarele patru luni. Autoritatea nu a emis încă proceduri operaționale sau alte linii directoare privind funcționarea unui astfel de registru, dar sunt așteptate instrucțiuni suplimentare în curând. Nu este clar ce se va întâmpla cu acele companii care ar putea încălca legea dacă Registrul Comerțului nu emite regulile sau procedurile.

Legea prevede prin referință că detaliile Beneficiarului Beneficiar Final pot fi accesate de:

• autoritățile competente, inclusiv Oficiul pentru Prevenirea Spălării Banilor și Finanțarea Terorismului;
• entități raportoare la aplicarea măsurilor de identificare a clienților; și
• orice persoană sau organizație care poate demonstra un interes legitim.

Acest lucru este permis cu condiția respectării reglementărilor privind protecția datelor. În plus, nu sunt prevăzute detalii în lege cu privire la eventuala restricționare a accesului la aceste informații (de exemplu, în cazul unui proprietar beneficiar final minor), sau dacă procentul exact de proprietate al unui beneficiar efectiv final trebuie să fie vizibil sau doar un declarația generală (de exemplu, proprietatea peste 25%) va fi suficientă.

De la intrarea în vigoare a legii declarația pe propria răspundere a fost deja inclusă în lista documentelor obligatorii pentru constituirea unei societăți. Registrul Comerțului a publicat recent un formular standard de declarație pe propria răspundere care poate fi folosit ca model pentru îndeplinirea obligațiilor de raportare.

Continuarea eforturilor de dezvăluire a dreptului de proprietate asupra companiilor este, de asemenea, acoperită de această lege. Legea prevede acum interzicerea acțiunilor la purtător prin impunerea unei serii de restricții și obligații. În prezent există interzicerea emiterii de noi acțiuni la purtător începând cu data intrării în vigoare a Legii și interzicerea efectuării de tranzacții cu acțiuni la purtător existente începând cu data intrării în vigoare a Legii.

Deținătorii de acțiuni la purtător trebuie să le depună societății la sediul societății în termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a Legii. Acțiunile la purtător depuse se transformă în acțiuni nominative, iar actul constitutiv al societății trebuie modificat și depus la registrul comerțului. În cazul în care consiliul de administrație nu efectuează conversia obligatorie, se declanșează procesul de dizolvare a societății. Acțiunile la purtător care nu sunt depuse în termenul de 18 luni se anulează și se va efectua reducerea corespunzătoare a capitalului social.

După cum se va vedea o mică, dar interesantă modificare a legii care ar trebui să determine o mai mare transparență în ceea ce privește companiile și guvernanța lor corporativă. Aceste modificări se potrivesc, de asemenea, bine cu cerințele băncilor privind proprietatea efectivă.

După cum am menționat mai sus, recomandăm tuturor companiilor să ia în considerare depunerea declarațiilor și declarațiilor pe propria răspundere necesare cât mai curând posibil pentru a preveni orice probleme în viitor.

Ești în căutarea unui avocat corporativ?

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *