Conceptul de drepturi ale pasagerilor

Uniunea Europeană definește un set de drepturi ale pasagerilor în UE care sunt comune tuturor mijloacelor de transport public cu autobuzul, trenul, vaporul și avionul. Curtea Europeană a examinat recent domeniul de aplicare și acțiunea Regulamentului pentru a determina dacă drepturile pasagerilor sunt protejate efectiv și dacă sunt aplicate.
Au fost elaborate reguli comune pentru a se asigura că pasagerii primesc cel puțin un nivel minim de asistență în caz de întârziere gravă sau anulare a călătoriei lor, indiferent de modurile de transport și, în special, pentru a ajuta și proteja persoanele vulnerabile. Regulile prevăd, de asemenea, scheme de compensare.
Pentru a sprijini extinderea industriei de turism, Uniunea Europeană a luat măsuri pentru a asigura un nivel minim de protecție pentru pasagerii care călătoresc cu cele patru moduri de transport public: aerian, feroviar, naval și autobuz. Aceste reguli stabilesc un set de drepturi „de bază” comune tuturor mijloacelor de transport: nediscriminare, protecție specială pentru pasagerii cu mobilitate redusă, informarea pasagerilor, organismele naționale de control și sistemele de tratare a reclamațiilor. De asemenea, aceștia instituie mecanisme de asistență și compensare în caz de anulare sau întârziere, care sunt specifice fiecărui mod de transport și care trebuie întotdeauna implementate de către transportatorul în cauză.

 

10 drepturi de bază ale pasagerilor din UE

 Nu trebuie să fii un expert în legislația aviației și a transporturilor maritime să cunoască drepturile fundamentale ale pasagerilor.

1. Dreptul la nediscriminare în accesul la transport

Se vor lua măsuri împotriva discriminării directe sau indirecte pe motive de naționalitate, dizabilitate sau loc de reședință;

2. Dreptul la mobilitate

Accesibilitate și asistență fără costuri suplimentare pentru pasagerii cu dizabilități și mobilitate redusă.

3. Dreptul la informare 

Pasagerii trebuie informați înainte de achiziționarea biletelor, în diferite etape ale călătoriei și, cel mai important, în cazurile de întrerupere.

4. Dreptul de a renunța la călătorie în caz de întrerupere

Dreptul de retragere din contract și rambursarea prețului biletului în caz de întârzieri prelungite, anulări sau refuz la îmbarcare.

5. Îndeplinirea contractului de transport în caz de întrerupere

Dreptul de a primi soluții/servicii alternative de transport cât mai curând posibil sau de a face o nouă rezervare în caz de întârzieri prelungite, anulări sau refuz la îmbarcare.

6. Dreptul la asistență în caz de întârziere sau anulare 

Măsuri și servicii proactive pentru a asigura aplicabilitatea dreptului la asistență

7. Dreptul la despăgubiri în anumite circumstanțe

Compensație financiară calculată ca proporție din valoarea biletului în caz de întârzieri prelungite călătorii anulate și în caz de îmbarcare involuntară în cazul transportului aerian;

8. Răspunderea transportatorului față de pasageri și bagajele acestora

Răspunderea angajatorului și dreptul la despăgubiri în caz de deces sau rănire a pasagerilor sau în situații privind deteriorarea bagajelor, de exemplu.

9. Sistem rapid și accesibil de tratare a reclamațiilor

Dreptul de a depune o plângere la transportator dacă nu este mulțumit de serviciu. Dreptul de a depune ulterior o plângere la organul național de executare (ONC) responsabil.

10. Dreptul la aplicarea deplină și la aplicarea efectivă a legislației UE

Dreptul de a conta pe aplicarea corectă a drepturilor pasagerilor în UE de către operatorii de transport. Asigurarea conformității cu normele UE trebuie să fie efectuată de organismele naționale competente și presupune sancționarea încălcării drepturilor.

Dacă aceste drepturi sunt încălcate, puteți contacta a avocat cu experiență în domeniul dreptului aviației și al transportului maritim ca Hammond Partnership, firma romaneasca de avocatura.

 

Întrebări frecvente

 

1. Dacă un zbor suferă o întârziere de patru ore, există dreptul la compensație financiară?

Dacă zborul are o întârziere mai mare de trei ore, puteți avea dreptul la despăgubiri numai dacă compania aeriană nu poate dovedi că întârzierea a fost cauzată de circumstanțe excepționale care nu ar fi putut fi evitate chiar dacă toate măsurile ar fi fost luate.

2. O defecțiune tehnică a avionului poate fi considerată o „împrejurare extraordinară”?

Termenul „circumstanțe extraordinare” se aplică în cazuri ieșite din comun, cum ar fi acte de terorism sau sabotaj, condiții meteorologice extreme, riscuri de securitate, grevă sau o urgență medicală.
Totuși, nu poate fi considerată o circumstanță excepțională dacă problema tehnică a apărut în timpul unei operațiuni normale de întreținere a aeronavei sau dacă este cauzată de neîntreținerea aeronavei.

3. Când zborul este anulat, există un termen limită pentru introducerea unei acțiuni în justiție pentru obținerea despăgubirilor?

Aceasta depinde de legislația națională, astfel încât eventualul termen limită variază de la o țară la alta. În astfel de situații, ar trebui consultat organismul național de aplicare a legii din țara în cauză sau un centru național pentru consumatori.

4. Este obligatoriu ca prețul total al biletului (inclusiv taxe) să fie comunicat de către companiile aeriene la începutul procedurii?
Da, fiecare cost (prețul biletului, taxe, suprataxe și comisioane) necesită afișare clară și vizibilă.

 

Ești în căutarea unui avocat specializat în dreptul aviației și a transporturilor maritime?

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *