Vanzare Teren Agricol Romanesc

Achizitia de teren este unul dintre acele domenii care au stârnit dezbateri aprinse în România. Este, de asemenea, un domeniu în care mulți avocați – atât avocați români, cât și străini firme de avocatura, s-au implicat. În ultimii douăzeci de ani, achiziționarea de terenuri distincte de proprietate a devenit mai ușoară pentru persoane fizice și companii, dar există încă capcane pentru cei neprudenți. Este posibil ca aceste capcane să nu împiedice vânzarea, dar o pot întârzia.

O condiție a admiterii României în Uniunea Europeană a fost ca ea să permită străinilor (cetățeni și companii non-români) să cumpere teren agricol românesc. România, la fel ca mulți noi intrați, a negociat o perioadă de timp înainte ca aceasta să fie implementată. Perioada convenită a fost de șapte ani, astfel încât de la 1st Ianuarie 2014 Cetățenilor și companiilor UE li s-a permis să dețină terenuri.

România este foarte protectoare față de industria sa agricolă și a fost în mod firesc îngrijorată că terenul agricol nu va fi achiziționat de companii străine ca investiții și lăsat în pârghie. Aceasta a fost o teamă care nu pare să se fi materializat, iar Guvernul României a întreprins măsuri limitate pentru a proteja poziţia.

În acest scop, Guvernul a adoptat în martie 2014 Legea nr. 17/2014. Aceasta era o lege care dădea anumitor persoane un drept de preemțiune în legătură cu achiziționarea de terenuri agricole care era extravilan.

Conform legii urbanistice din România, terenul este desemnat ca oricare intravilan or extravilan. intravilan este un teren care figurează pe planul local ca fiind în interiorul unui oraș în scopuri de planificare. Doar teren care este desemnat ca intravilan poate fi dezvoltat comercial pentru locuințe, amplasamente industriale etc. și cu condiția să nu fie desemnat ca teren agricol. Extravilan este un teren care figurează pe planul orașului ca nefiind în interiorul orașului.

În temeiul Legii 17/2014 privind vânzarea terenurilor agricole care este extravilan, vânzătorul trebuie să acorde un drept de preemțiune în condițiile prevăzute de lege. Drepturile de preemțiune se acordă în următoarea ordine: coproprietari, arendarii (arendasi), proprietari de terenuri învecinate și Statul Român, prin Domeniile Agenției de Stat.

Având semnat un contract de vânzare/cumpărare a terenului, vânzătorul trebuie să înregistreze/înregistreze, contractul cu primăria locală cu o cerere prin care se solicită afișarea ofertei sale de vânzare a terenului, pentru ca persoanele care au drept de preemțiune. sunt la curent cu vânzarea propusă. Cererea trebuie înregistrată/înregistrată împreună cu oferta atașată și alte documente menționate în Norme.

În termen de o zi lucrătoare de la înregistrarea cererii, primăria trebuie să afișeze pentru treizeci de zile oferta de vânzare la sediul său și, după caz, pe pagina sa de internet. De asemenea, în termen de trei zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, primăria trebuie să transmită la sediul central al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și oficiului teritorial local, un dosar cuprinzând lista cu persoanele care au drept de preemțiune, o copie a cererii de afișare, a ofertei de vânzare și a celorlalte documente anexate cererii vânzătorului.

În termen de trei zile lucrătoare de la primirea și înregistrarea dosarului în oficiile centrale și regionale, aceștia trebuie să afișeze pe site-urile lor de internet oferta de vânzare timp de cincisprezece (15) zile.

Persoanele îndreptățite la drepturi de preemțiune trebuie, în termen de treizeci de zile, să indice în scris vânzătorului intenția de cumpărare și să o înregistreze la primăria competentă. Dacă nimeni nu își înregistrează dreptul de a cumpăra terenul, atunci dreptul de preemțiune se pierde. Dacă nimeni nu a notificat intenția sa de a cumpăra, atunci la expirarea perioadei de notificare, vânzătorul inițial poate continua cu vânzarea terenului agricol.

De la începutul anului au avut loc o serie de tranzacții în domeniul agricol care au avut loc sub rezerva Legii 17/2014. Va fi legea eficientă pentru a se asigura că terenurile agricole nu sunt vândute speculatorilor străini, asta nu este clar. Poate mai important le vor putea exercita acele persoane care au drepturi de preempțiune? Asta este mai problematic. Statul roman nu va putea, dupa toate probabilitatile, sa isi exercite drepturile neavand bani, ca la terti va trebui sa asteptam si sa vedem.

Ai nevoie de consiliere juridică sau reprezentare în instanță?

 

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *