Actualizare fiscală, toate schimbările – Poate?

Guvernul României a făcut ceea ce au făcut foarte puține Guverne în trecut și anume că au unit atât patronii, cât și sindicatele într-o cauză comună. Au făcut acest lucru prin implementarea măsurilor prevăzute în Ordonanța de Urgență 79/2017 („decret „). Această ordonanță a fost publicată la 10th Noiembrie 2017 și a modificat Legea Codului Fiscal.

Ordonanța 79/2017 reduce numărul contribuțiilor sociale de plătit în România

Ordonanța reduce numărul contribuțiilor sociale care trebuie plătite în România pentru angajare la doar trei. Cu toate acestea, a crescut cuantumul contribuțiilor și a impus obligația de a le plăti salariatului, mai degrabă decât angajatorului, așa cum este în prezent. Un aspect bun este că impozitul pe venitul personal este redus de la 16% la 10%.

Rezultatul este că contribuțiile obligatorii mai mari care trebuie plătite de angajat vor duce la un salariu net mai mic pentru angajați, cu excepția cazului în care au loc modificări ale salariului lor brut. Prin urmare, pentru a menține nivelul actual de salariu net, va fi necesară o creștere a salariului brut. Creșterea în sectorul public a salariului brut va fi obligatorie dar pentru sectorul privat, o astfel de creștere va fi la latitudinea angajatorului. Nu există un consens clar cu privire la ceea ce se va întâmpla, deși indicii sunt că angajatorii vor crește în majoritatea cazurilor salariul brut al angajatului pentru a acoperi acest cost suplimentar.

În principiu, potrivit Guvernului, majorarea salariului brut este pentru a permite salariatului să-și mențină venitul net curent pe cât posibil fără costuri suplimentare pentru angajator. Acest lucru se datorează faptului că plata plătită în prezent de către angajatori urmează să fie transferată angajatului, ceea ce nu va afecta costul angajatului pentru angajator și va fi egală cu suma plății de asigurări sociale plătite acum de angajator.

O astfel de creștere a salariului va crea însă probleme în domeniul ocupării forței de muncă. Valoarea sporului va trebui calculată pentru fiecare angajat separat. La calcularea sumei necesare majorării salariului brut pentru menținerea salariului net, angajatorul va trebui să ia în considerare atât salariul real, cât și circumstanțele personale ale fiecărui angajat.

Pentru anumite afaceri, o creștere neutră din punct de vedere al costurilor nu este deloc posibilă. Aceasta se referă la activități care sunt în prezent scutite de la plata impozitului pe venit. În aceste cazuri, contribuțiile sociale majorate nu pot fi echilibrate printr-un impozit mai mic. Așadar, va fi necesară creșterea salariilor brute. În unele cazuri, acest lucru ar putea determina o creștere a masei salariale totale a angajatorilor cu o cifră calculată de aproximativ 6%.

Angajatorii care vor fi afectați de aceasta vor fi cei implicați în programarea IT. C&D IT, angajații cu handicap și cei implicați în alte activități, cum ar fi lucrătorii sezonieri. Guvernul are în vedere aceste cazuri în special în ceea ce privește IT, unde taxa redusă a fost un stimulent pentru a încuraja dezvoltarea industriei IT și R&D în România.

Ca urmare a recentelor modificări aduse Codului Muncii, (august 2017) modificările și modificările la contractele de muncă trebuie să fie încheiate și înregistrate înainte de implementarea acestora.

Întrucât modificările trebuie înregistrate în așa-numita „Revizuire” cel târziu cu o zi înainte de intrarea lor în vigoare – adică până la 29 decembrie 2017, se pot anticipa probleme majore în acest sens, mai ales că Guvernul a devenit mai puțin indulgent și pune în aplicare legea privind înregistrarea cât mai strict posibil, pentru a-i permite să colecteze amenzi pentru încălcări reale sau percepute ale acestei cerințe de înregistrare. Se estimează că există cinci milioane de contracte care vor trebui modificate înainte de această dată. Nu fac niciun comentariu cu privire la haosul care va fi cauzat.

Pentru avocații români de ocupare a forței de muncă va fi o altă provocare. După intrarea în vigoare, o Ordonanță de Urgență este urmată de o lege care fie aprobă, modifică sau respinge Ordonanța de Urgență. Este, așadar, mai mult decât posibil ca în câteva luni Ordonanța să fie modificată sau chiar anulată complet. dacă Ordonanța este anulată sau anulată, atunci Angajatorul va fi din nou obligat să plătească plățile curente de asigurări sociale. În cazul în care Ordonanța este anulată și angajatorul a convenit deja asupra unei creșteri a salariului brut și angajatul nu trebuie să plătească plata suplimentară de asigurări sociale, va exista o creștere a salariului net al salariatului. Dacă se întâmplă acest lucru, atunci nu va exista nicio obligație a angajatului de a conveni asupra unei reduceri a salariului, cu excepția cazului în care sa convenit la momentul modificării contractului de muncă.

Daca un angajator a semnat un simplu acord de majorare a salariului, atunci nu va avea nicio modalitate legala de a cere reducerea salariului net majorat. De aceea, orice acord de modificare a salariului din cauza Ordonanței trebuie redactat și redactat cu atenție. Modificarea trebuie să ia în considerare toate eventualitățile posibile, inclusiv anularea sau modificarea Ordonanței. Mai departe, ce se întâmplă dacă la un moment dat în viitor Guvernul reimpune obligația angajatorului de a plăti plățile de asigurări sociale pentru angajații pe care îi angajează?

În acest caz, dacă un astfel de acord de reducere a salariului ar fi refuzat, nu ar exista nicio modalitate prin care angajatul ar putea recupera suma și, astfel, personalul ar „câștiga” salariile majorate.

În opinia noastră, angajatorii trebuie să facă de urgență următoarele:

a) Calculați suma necesară pentru fiecare majorare salarială individuală;

b) să evalueze dacă această creștere ar trebui să fie neutră din punct de vedere al costurilor pentru angajator sau dacă salariul net trebuie menținut indiferent de acesta;

c) dacă și când va avea loc majorarea salariului;

d) ia o decizie cu privire la actele ce urmează a fi întocmite (negociere colectivă sau individuală, modalitatea de realizare a majorării salariale etc.) în vederea unei eventuale anulări ulterioare;

e) redactarea documentelor;

f) încheiere și revizuire.

Angajatorii din sectorul privat nu sunt obligați să majoreze salariile. Totuși, având în vedere situația de pe piața muncii, chiar și cei reticenți vor fi probabil obligați să o facă din motive competitive.

Modificările vor necesita efort administrativ în următoarele săptămâni, care ar trebui implementat doar dacă problemele juridice sunt rezolvate și se iau clarificări și decizii.

 

Cauți avocat fiscal?

 

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *