Modificări la Legea Muncii din România

Una dintre cele mai mari plângeri despre România pe care noi avocati romani auziți de la clienți se referă la schimbarea constantă a legislației. Acest lucru este aplicabil nu numai în domeniul fiscal și financiar, ci și în alte domenii care afectează afacerile. Adevărat pentru a forma o nouă lege a fost emisă de modificare a Codului Muncii.

Codul Muncii din România – Legea nr. 53/2003 a fost recent modificat prin Legea nr. 12/2015 care a fost publicată în Monitorul Oficial la 22 ianuarie 2015. Noua lege a intrat în vigoare la 25 ianuarie 2015.

Deși nu există multe modificări, există modificări referitoare la calcularea și acordarea vechimii, concediilor anuale și a nivelului salariului plătit angajaților temporari.

Conform modificărilor, perioadele reprezentând absențe neautorizate de la locul de muncă, precum și concediile fără plată (cu excepția concediilor fără plată pentru formare profesională) se scad din vechimea în muncă. Astfel, la calcularea oricăror drepturi ale angajaților/foștilor angajați pe baza vechimii în muncă (adică sporuri, drepturi de pensie etc.) aceste perioade nu vor fi luate în considerare.

Poate cea mai importantă modificare se referă la angajații temporari. Legea prevede expres că salariații temporari pentru fiecare încadrare vor primi un salariu cel puțin egal cu salariul personalului propriu angajator care prestează aceeași muncă sau muncă similară cu cea prestată de salariatul temporar. În cazul în care nu există nici un salariat similar cu cel angajat de beneficiar, salariul salariatului temporar se stabilește prin raportare la salariul unei persoane angajate pentru a presta munca similară sau similară, astfel cum este stabilit în contractul colectiv de muncă aplicabil beneficiar.

Deși nu a fost reglementat în mod expres până în prezent prin reglementările anterioare, s-ar fi putut interpreta că salariaților temporari ar trebui să li se acorde drepturi salariale similare cu cele ale personalului angajatorului, pe baza tratamentului nediscriminatoriu stabilit de lege în favoarea temporarului. angajati. Întrucât această interpretare a legii nu a fost unanimă printre specialiştii în drept, amendamentele actuale rezolvă în cele din urmă această problemă.

Potrivit noilor reglementări, perioadele de incapacitate temporară de muncă, concediul de maternitate, concediul de risc maternal și concediul pentru îngrijirea copilului nu afectează numărul de zile de concediu anual la care au dreptul salariații în fiecare an. Dacă oricare dintre aceste perioade intervine în timpul concediului de odihnă anual, atunci concediul va fi tratat ca întrerupt, iar salariatul va avea dreptul să ia zilele rămase după încheierea perioadelor. Dacă nu este posibil, zilele rămase vor fi reprogramate.

Potrivit noilor prevederi, salariatii au dreptul de a beneficia de concediul de odihna anual chiar daca incapacitatea temporara de munca dureaza pe intregul an calendaristic. În acest caz, angajatorul trebuie să acorde concediul anual salariaților respectivi în termen de 18 luni începând cu anul următor.

În plus, legea extinde acum perioada de reportare a concediului anual. În cazul în care concediul anual nu este efectuat, în cursul anului calendaristic respectiv, angajatorul trebuie să acorde concediul, cu acordul salariatului, într-o perioadă de 18 luni începând cu anul următor. Potrivit fostelor reglementări, într-un astfel de caz, angajatorul trebuia să acorde concediul de odihnă anual până la sfârșitul anului următor.

O altă modificare se referă la încetarea contractului de muncă în caz de pensionare. Legea prevede acum că contractul de muncă se reziliază de drept (i) când se comunică decizia de pensionare în cazul pensionării cu invaliditate de gradul III și (ii) când se comunică decizia medicală privind capacitatea de muncă, în cazul pensionării cu invaliditate de gradul III. grad de handicap.

Aceste modificări, deși par de natură minoră, impun sarcini și costuri suplimentare angajatorului. Companiile mici s-ar putea să nu fie afectate ca atare, dar angajatorii cu un număr mare de angajați trebuie cu siguranță să le cunoască. În opinia mea, chestiunea salariului pentru angajații temporari este poate cea mai importantă, deoarece de obicei celelalte chestiuni sunt tratate prin acord.

Ai nevoie de consiliere juridică sau reprezentare în instanță?

 

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *