Noua directivă în dreptul UE privind secretele comerciale și know-how

Una dintre multele întrebări care ni se pun ca a firma de avocatura din Romania consilierea clienților străini este întrebarea privind protecția know-how-ului și a secretelor comerciale și ce protecție există în România.

În timp ce protecția Know-how-ului și a secretelor comerciale este de obicei acoperită de legislația locală, există adesea confuzii cu privire la modul în care acestea se vor traduce la nivel internațional și cum vor fi luate în considerare clauzele care acoperă acest lucru într-un contract guvernat de o lege într-o altă jurisdicție.

În încercarea de a clarifica unele dintre probleme, Uniunea Europeană a emis o directivă privind protecția know-how-ului și a informațiilor comerciale nedezvăluite împotriva utilizării și dezvăluirii ilegale a acestora.

Această directivă a fost adoptată la 27 mai a acestui an și va intra în vigoare la doi ani de la publicarea ei în Jurnalul Oficial. Între publicarea sa și acel moment, guvernele UE vor trebui să ia măsuri pentru a încorpora prevederile sale în legislația locală.

Scopul directivei este de a dispune de măsuri comune pe întreaga piață comună împotriva achiziționării, utilizării și dezvăluirii ilegale a secretelor comerciale. De asemenea, este destinat să aibă un efect descurajant împotriva dezvăluirii ilegale.

Deși are scopul de a preveni divulgarea ilegală, directiva include măsuri referitoare la jurnaliştii de investigaţie, inclusiv protejarea surselor jurnalistice.

Denunțătorii primesc o atenție deosebită atunci când acționează cu bună-credință în scopul protejării publicului larg. Un angajator nu va putea invoca un secret comercial în cazul în care intenția este de a dezvălui abateri, fapte greșite sau activități ilegale în care anunțătorul protejează interesul public.

Consiliul a abordat preocupările cu privire la dispozițiile care ar avea un impact asupra libertății de exprimare, a avertizorilor sau mobilității angajaților. Măsurile prevăzute de directivă „asigură pe deplin că jurnalismul de investigație poate fi exercitat fără nicio limitare, inclusiv în ceea ce privește protecția surselor jurnalistice”. În special, considerentul 19 din directivă prevede că:

„În timp ce prezenta directivă prevede măsuri și căi de atac care pot consta în prevenirea dezvăluirii de informații pentru a proteja confidențialitatea secretelor comerciale, este esențial ca exercitarea dreptului la libertatea de exprimare și de informare care include libertatea și pluralismul presei, ca reflectate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, („Carta”) să nu fie restricționate, în special în ceea ce privește jurnalismul de investigație și protecția surselor jurnalistice.”

În ceea ce privește avertizorii, Consiliul UE a comentat că, în conformitate cu considerentul 11:

„Persoanele care acționează cu bună-credință și care dezvăluie secrete comerciale în scopul protejării interesului public general, cunoscute în mod obișnuit sub denumirea de „avertizori”, se vor bucura de o protecție adecvată. Va fi latitudinea autorităților judiciare naționale competente să judece dacă dezvăluirea unui secret comercial a fost necesară pentru a denunța o abatere, o abatere sau o activitate ilegală.”

Articolul 5 prevede că statele membre vor respinge cererile de măsuri, proceduri și căi de atac în temeiul directivei în cazul în care presupusa utilizare abuzivă sau divulgarea unui secret comercial a fost efectuată:

„(a) pentru exercitarea dreptului la libertatea de exprimare și de informare, astfel cum este prevăzut în Cartă, inclusiv respectarea libertății și pluralismului mass-media;

(b) pentru dezvăluirea unei abateri, a unor fapte greșite sau a activității ilegale, cu condiția ca pârâtul să acționeze în scopul protejării interesului public general;

(c) dezvăluirea de către lucrători către reprezentanții lor, ca parte a exercitării legitime de către acești reprezentanți a funcțiilor lor, în conformitate cu dreptul Uniunii sau dreptul național, cu condiția ca această dezvăluire să fie necesară pentru exercițiul respectiv;

(d) în scopul protejării unui interes legitim recunoscut de dreptul Uniunii sau de dreptul național.”

Trebuie menționat că orice restricții actuale din orice contract de muncă vor continua să se aplice și se intenționează ca legislația locală să se aplice întotdeauna în acest sens. Cu toate acestea, nu va exista nicio limitare a utilizării de către angajați a cunoștințelor și know-how-ului dobândite legal de aceștia în timpul angajării lor.

În conformitate cu Directiva, statele membre UE vor trebui să prevadă măsurile, procedurile și remediile necesare pentru a asigura disponibilitatea despăgubirilor civile împotriva dobândirii, utilizării și dezvăluirii ilegale a secretelor comerciale.

Acestea vor trebui să fie corecte. Acestea nu trebuie să fie complicate sau costisitoare și nici nu pot implica termene nerezonabile sau întârzieri nejustificate. Termenul de prescripție pentru cereri nu trebuie să depășească șase ani.

Proprietarul secretului comercial va avea dreptul de a solicita remedii în cazul unor daune în urma cazurilor de dezvăluire și utilizare ilegală a secretelor comerciale.

Acolo unde este necesar, confidențialitatea secretelor comerciale va fi păstrată și în cursul și după procedurile judiciare.

În ceea ce privește modul și când această directivă, atunci când va fi publicată, va fi încorporată în legislația română, nu putem încă să evaluăm. Întrucât sunt alegeri pentru un nou Parlament programate pentru sfârșitul anului 2016, este clar că nu se va întâmpla nimic până după alegeri.

 

Ai nevoie de consiliere juridică sau reprezentare în instanță?

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *