Audit juridic

România este o țară care încă încearcă să găsească o cale clară de urmat atât pentru afaceri, cât și pentru comunitate în general. Din acest motiv, în fiecare an adoptă multe legi noi sau, mai important, modifică legile existente, precum și adoptă legile și reglementările UE și directivele UE. Schimbarea constantă a mediului juridic românesc este un coșmar nu doar pentru companii, ci și pentru avocații care practică în România.

Pentru comunitatea de afaceri acest lucru este foarte problematic, deoarece nu știu ce legi vor fi modificate, ce legi vor fi adoptate sau, într-adevăr, ce legi noi vor fi introduse. Adesea, noi legi sunt adoptate din motive politice prin Ordonanța de Urgență a Guvernului României și, prin urmare, intră în vigoare imediat fără nicio discuție publică.

Majoritatea companiilor acceptă acum acest lucru ca un pericol normal de afaceri al desfășurării afacerilor în România, dar are consecințe neprevăzute. România fiind o țară în care deseori aplicarea legii este mai mult decât substanțe, decât dacă aveți un consilier juridic cu normă întreagă care lucrează în compania dumneavoastră, chestiunile juridice pot fi trecute cu vederea. Modificările aduse Legii 30/1990 a societăților comerciale, ale Codului muncii din România sau ale Codului fiscal român sunt cele mai frecvente și susceptibile de a crea dificultăți. Dacă lucrați în industria farmaceutică românească, cerințele Ministerului Sănătății și autorităților de licențiere vă vor pune multe probleme.

Mulți contabili încearcă să acopere aspectele și riscurile financiare și fiscale. Există reglementări care se ocupă nu numai de impozitare, ci de chestiuni comerciale și de altă natură care creează probleme. Acest lucru mi-a fost adus acasă în discuție cu un prieten arhitect săptămâna trecută. El a subliniat că multe clădiri comerciale din România sunt deficitare din punct de vedere tehnic legal și, prin urmare, nevandabile. Mai mult, există aspecte care înseamnă că, în cazul unui accident sau incendiu, proprietarii pot fi personal răspunzători, deoarece problemele tehnice ale construcției nu au fost înregistrate în mod adecvat.

Clădirile care au fost ridicate la începutul anilor 1990 și 2000 în timp ce regulile generale de construcție au fost respectate, acum există în unele cazuri discrepanțe grave. Acestea pot face o clădire nesigură până când sunt rezolvate. De asemenea, documentația tehnică va trebui actualizată.

Același lucru este valabil și pentru chestiunile corporative ale unei companii. Un audit juridic (sau due diligence) ar trebui să fie efectuat periodic de către o persoană de renume Firma romaneasca de avocatura. Acest lucru este necesar indiferent dacă se intenționează sau nu vânzarea companiei.

Un audit juridic ar trebui să acopere o revizuire amănunțită a tuturor documentației, inclusiv a documentelor corporative înregistrate la Registrul Comerțului. Documentele trebuie aduse la zi, înregistrate și depuse la Registrul Comerțului Român și acestea pot fi trecute cu vederea. În unele cazuri, copii ale documentelor trebuie păstrate, iar traducerile autorizate trebuie obținute și puse la dispoziția autorităților.

Acolo unde este necesar, procesele-verbale ale companiilor trebuie întocmite și semnate. Deoarece majoritatea companiilor din România sunt deținute de „familie”, deciziile sunt luate la o ceașcă de cafea și nu sunt înregistrate corespunzător. Pentru o bună ordine, trebuie păstrate înregistrări adecvate. Contractele comerciale ar trebui revizuite și orice riscuri pentru Companie trebuie subliniate.

Am scris deja despre chestiuni legate de angajare și problemele legate de angajare trebuie revizuite. Companiile ar trebui să analizeze dacă există probleme comerciale care ar putea da naștere la pretenții de la terți și care ar cauza dificultăți majore companiei în viitor.

Un audit juridic nu trebuie să fie costisitor sau să dureze mult timp cu condiția să existe cooperare. În orice companie, dacă se efectuează un audit legal, personalul trebuie să înțeleagă că este un pas de precauție și nu are scopul de a prinde oamenii.

Românilor care nu sunt obișnuiți să planifice din timp li se pare ciudată ideea unui audit juridic. Când am efectuat un astfel de audit, am constatat întotdeauna că clientul a aflat câte ceva despre compania sa. Au învățat despre chestiuni despre care nu știau și le pot folosi în viitor. Nimeni nu a spus vreodată că este o pierdere de timp și, mai important, de bani.

Sfatul nostru pentru clienții noștri este să luăm în considerare periodic (cel puțin o dată la cinci ani) efectuarea unui audit juridic pentru a ne asigura că sunt conformi cu legea. Dacă sunt detectate discrepanțe, acestea pot fi rezolvate într-un stadiu incipient și problemele pot fi rectificate înainte de a fi prea târziu, iar compania sau afacerea suportă amenzi și costuri mai mari.

Deci, dacă conduceți o afacere, gândiți-vă la asta.

Ai nevoie de consiliere juridică?

 

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *