Procedura de rezidență pentru cetățenii din afara UE în România

România, ca fiind cea mai estică dintre țările din Uniunea Europeană, primește în fiecare an o serie de cereri de rezidență din partea cetățenilor din afara UE. România este deschisă să acorde rezidența sub rezerva unor orientări și legi stricte.

Cadrul legal privind posibilitatea de a resedinta in Romania pentru cetatenii extracomunitari este stabilit in conformitate cu legislatia europeana in vigoare. Legislația este prevăzută în Directiva Consiliului 2005/71/CE care a fost transpusă în legislația internă românească prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 55/2007 privind Oficiul Român pentru Imigrări și Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind condiția de rezidență a străinilor.

Aceste două acte normative oferă cetățenilor din afara UE tot ceea ce trebuie să știe pentru a obține dreptul de ședere pe teritoriul României.

Trecând în revistă documentele necesare și condițiile solicitate de autoritățile române pentru a obține dreptul de ședere în România, este clar că un cetățean extracomunitar are mai multe posibilități.

Prima variantă constă în deschiderea unei firme în România, astfel încât cetățeanul extracomunitar să obțină o viză de lungă ședere și apoi un permis de ședere în scop comercial. O condiție prealabilă în toate cazurile este obținerea vizei înainte de a obține permisul de ședere. Dacă cetățeanul extracomunitar dorește să fie asociat sau acționar, având o funcție de conducere sau de administrare în cadrul unei companii românești, trebuie să obțină avizul Centrului Român pentru Promovarea Comerțului și Investiții Străine. Avizul se va elibera în cazul în care cetățeanul extracomunitar prezintă un plan de afaceri care descrie activitatea societății, dovada că va investi minim o sută de mii de euro pentru o societate cu răspundere limitată sau o sută cincizeci de mii de euro pentru o societate pe acțiuni și că va efectua aceste investiţii în termen de douăsprezece luni de la obţinerea permisului de şedere. O altă cerință este ca firmele să creeze cel puțin zece noi posturi de muncă pentru o societate cu răspundere limitată și cincisprezece locuri de muncă pentru o societate pe acțiuni. Avizul este disponibil timp de 6 luni de la data emiterii.

Pe lângă aviz, cetățeanul extracomunitar trebuie să prezinte la Inspectoratul General pentru Imigrări un certificat de cazier judiciar sau alt document având aceeași valoare juridică; o asigurare medicala valabila in perioada de valabilitate a vizei si dovada cazarii in Romania.

După intrarea pe teritoriul României, cetățeanul extracomunitar începe faza de obținere a permisului de ședere. Pentru a obține certificatul de rezidență, cetățeanul din afara UE trebuie să furnizeze un număr de documente autorității competente. Aceste documente sunt:

  • formularul de cerere,
  • pașaportul lor și o copie;
  • avizul Centrului Român pentru Promovarea Comerțului și Investițiilor Străine căruia i s-a dat la data constituirii companiei;
  • certificatul de înregistrare al societății precum și actul constitutiv al societății; dovada fondurilor pentru a permite solicitantului să locuiască în România;
  • actele de proprietate peste spatiul desemnat ca adresa sociala a societatii;
  • copie după titlul dreptului asupra reședinței în care va locui solicitantul,
  • dovada plății asigurărilor sociale (dacă există),
  • un certificat medical actual;
  • precum si dovada achitarii taxelor (circa o suta douazeci de euro taxa consulara, doua sute patruzeci (240) lei pentru cartea de rezidenta si patru lei, pentru timbrul legal).

Permisul de ședere este disponibil cu un an de la data eliberării și trebuie reînnoit cu cel puțin treizeci (30) de zile înainte de data expirării celui precedent. Autorizația inițială este valabilă doar un an și apoi trebuie reînnoită. După cinci ani de ședere continuă persoana poate solicita o viză de ședere de cinci ani.

O a doua modalitate de a obține un permis de ședere este să fii angajat de către un angajator român (persoane fizice sau juridice) dacă postul vacant nu poate fi ocupat de un cetățean român, un cetățean al statelor membre UE/EES sau de un rezident permanent în România.

În al treilea rând, un cetățean din afara UE poate obține un permis de ședere și dacă are o rudă apropiată (soție, frate, soră, tată-mamă etc. care deține un permis de ședere temporar, valabil un an).

De asemenea, în anumite circumstanțe se poate obține o reședință în scop religios sau pentru activități de voluntariat dacă acestea sunt desfășurate în condițiile speciale solicitate de Legea Muncii Romana. Acestea sunt de utilizare limitată pentru cetățenii din afara UE

Indiferent de scopul pentru care cetățeanul extracomunitar vine în România, dacă dorește să obțină un permis de ședere, trebuie să facă dovada că are un loc de locuit; că deține asigurare medicală și dispune de toate mijloacele necesare pentru existență.

Obținerea unui permis de ședere nu va permite titularului să își stabilească rezidența permanentă într-o altă țară a UE, deși îi va permite să călătorească într-o altă țară a UE. Deoarece limba română nu face parte din spațiul Schengen, se vor aplica și aceste limitări.

Obținerea rezidenței în România necesită așadar multă gândire și finanțare înainte de a fi obținută. Ar trebui solicitat doar dacă există motive de afaceri întemeiate și se poate face cazul financiar pentru înființarea unei afaceri în România.

 

Ai nevoie de consiliere juridică sau reprezentare în instanță?

 

    1 Comentariu la „Procedura de rezidență pentru cetățenii din afara UE în România”

    1. Zeid spune:Răspunde

      Salutare baieti, La rezidenta permanenta in Romania pe care am obtinut-o de la sotia mea care este cetatean roman, as putea sa merg cu ea in vacanta in alte tari europene cu aceste permise de 5 ani pe care le am sau va trebui sa fac ceva inainte?

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *